Stabilizarea chimică nu reprezinta singura alternativă ecologică și rentabilă pentru o rețea de drumuri robusta și de lungă durată.
Doi dintre pilonii centrali ai Strategiei de investiții rutiere ai Guvernului Marii Britanii sunt reducerea costurilor de întreținere cu 30-50%, comparativ cu nivelurile actuale și reducerea impactului rețelei de drumuri asupra mediului.
Agenda rutelor verzi
Agenda rutelor verzi va fi realizată, desigur, prin reducerea emisiilor de carbon ale vehiculelor și, de asemenea, prin măsuri de mediu care includ și rectificarea proiectelor sensibile din punct de vedere al mediului atunci cand au loc lucrari de reparatii, întreținere și modernizare a drumurilor existente.
Geotehnica are multe de oferit în acest sens, în special atunci când se construiesc drumuri noi pe un teren slab și / sau saturat cu apă. Din fericire, e mai putin probabil ca inginerii de astăzi să recurgă la abordarea tradițională și vor lua în considerare o serie de abordări diferite pentru a crește capacitatea portantă, care nu numai ca sunt mai rapide și mai rentabile dar și mai ecologice - precum stabilizarea chimică și utilizarea geogrilelor pentru stabilizare.
Limitările stabilizării chimice
Desi stabilizarea chimică - utilizand var, ciment și alte lianți hidraulici - poate reduce impactul asupra mediului prin reducerea cantității de material care trebuie inlaturat și a cantității de material importat necesar (in asociere cu un numar mai mic de deplasari ale camionului), metoda are limitarile ei.
Pentru început, nu toate terenurile sunt potrivite pentru stabilizare chimică - metoda este mai eficientă pe argile, namoluri și nisipuri fine cu plasticitate ridicată - iar terenurile care conțin sulfați pot reacționa negativ la liant. Testarea este necesară pentru a confirma oportunitatea solutiei, iar terenul trebuie lăsat să se intareasca după aceea timp de cateva zile, înainte ca lucrarile să poată continua. Există, de asemenea, riscul ca terenul tratat să se deterioreze dacă există cicluri frecvente umed-uscat care pot duce la crăpături.
În plus,utilajele și echipamentele de stabilizare sunt grele, astfel ca zonele cu cele mai moi pamanturi devin inaccesibile iar tratamentul nu poate fi efectuat în condiții de ploi abundente.
Geogrila Tensar: se instaleaza simplu si rapid și este rentabilă
Instalarea geogrilei Tensar ca strat de acoperire sau în straturile libere ale unei imbracaminti rutiere este adesea mai rapidă, mai simplă și mai rentabilă și oferă îmbunătățiri semnificative ale capacității portante.
Un strat de agregat stabilizat cu geogrile Tensar funcționează ca un compozit datorită mecanismului de inclestare și a confinării particulelor de agregat in ochiurile geogrilei. Acest „strat stabilizat mecanic” Tensar oferă un suport mai eficient întregii structuri a drumului decât agregatul singur.
Sistem Spectra pentru optimizarea structurilor rutiere
Începând cu 2014, toate proiectele Tensar pentru structuri rutiere flexibile au utilizat TriAx, ca parte componenta a sistemului Tensar Spectra.
Aceasta este o abordare testată, acceptată de multe autorități de autostrăzi din întreaga lume, pentru a oferi fundații stabile drumurilor noi și pentru a ajuta la repararea drumurilor deteriorate prin tasarea pamantului de dedesubt sau a structurii rutiere în sine.
GeogrileleTensar pot fi utilizate cu orice tip de pamant, nu există cerințe pentru evaluarea oportunitatii și pot fi instalate manual, fără calificare de specialitate, in orice conditii de vreme. În plus, nu există „timp de intarire”: execuția poate continua imediat.
Beneficii pentru mediul inconjurator
Din punct de vedere al mediului, cum ar fi stabilizarea chimică, geogrilele Tensar pot reduce cantitatea de material care trebuie excavat iar în unele cazuri se elimina în totalitate.
Ele pot fi, de asemenea, utilizate cu umpluturi locale,reciclate și ajută la reducerea grosimii straturilor de agregate (utilizand astfel mai putine materiale), îmbunătățind în același timp performanța generală a pavajului.
Desigur, nu fugim de faptul că geogrilele sunt fabricate din plastic dar este important să rețineți că polipropilena utilizată la fabricarea lor este inertă chimic, nu se degradează și poate fi reciclată la incheierea duratei de exploatare unui drum.
Furnizarea unei infrastructuri robuste și de lungă durată
Incercarea pe teren la scară naturala a demonstrat că straturile de agregate stabilizate mecanic oferă structuri rutiere mai robuste și mai durabile, mărind capacitatea de trafic de până la șase ori fata de proiectele tradiționale.
Acest fapt va contribui în mod evident la reducerea sarcinii de întreținere și reparații pentru proprietari și operatori, intarind în continuare argumentul potrivit căruia geogrilele trebuie să fie în centrul atentiei in ceea ce priveste indeplinirea efortului guvernului de a avea o rețea de drumuri care să fie mai ecologică, durabilă și care să ofere plusvaloare.